DCU Licens

Herunder forklares lidt om DCU licens, og hvordan du får bestilt en licens.

Du kan køre i følgende discipliner med en licens: MTB, Cross, Bane, Salesport (Kunstcykling), BMX og landevej.

For mountainbike løbene skelnes mellem to typer DCU løb

1.  MTBLiga hvor der indkøres UCI point
  2.  Alm. DCU Ranglisteløb.

Uden licens kan man prøve at køre optil 2 alm. DCU løb på en såkaldt én-dags licens, som købes ved tilmeldingen. Den kan udstedes i alle klasser undtagen A-, B- og Juniorklassen der er UCI klasser.

En-dags licenserne er altså for at give dig chancen for at prøve hvor meget sjovere det er at køre på "rigtige" MTB ruter, samt køre en ordentlig distance, der kan få tingene frem i rette perspektiv.

Det vi mener med dette, er at ruterne til mange motionsløb jo er "rettet ud", så der næsten ingen tekniske passager og sjove ned- og opkørsler er. Til DCU løbene er der færre deltagere i hver start, så der går man konsekvent efter alt det bedste terræn

Klasse opdelingen for licensrytterne er den samme som ved landevej, Det er dog muligt for H40 og H50 at rykke op / eller starte i B, hvis det ønskes. Man skal blot være klar over at der er en regel om at man skal køre DM i den klasse man licensregistreres i ved sæsonstart.

Landevej/Cykle cross: B&U deles op i klasser efter fødselsår. U11, U13, U15 og U17. Det betyder at man er U11 rytter til og med det år hvor man fylder 10 år. Man er U13 rytter til og med det år hvor man fylder 12 år osv.

I Senior/Junior (U19) er klasseinddelingen en blanding af styrke og alder. De aldersinddelte klasser er Junior (U19) H40, H50, H60. De øvrige klasser, A, B, C og D (Begynderklassen) er inddelt efter styrke. Man starter i C eller D klassen og ender i A klassen når man har indkørt point nok.

Regler for oprykning se ”cykelsportens blå bog”, som kan downloades på www.cyclingworld.dk

Tilmelding til licensløb

For landevej og Cross foregår tilmelding på http://dcu-tilmelding.dk  der er et fælles tilmeldingssystem for landevej.
For mountainbike foregår tilmelding til løbene på www.sportstiming.dk

Ansøg om licens: Inden sæsonen starter eller når man er klar til at køre løb ansøger man om licens På www.dcu-licens.dk og tilkøber chip efterfølgende. Alle priser fremgår af denne hjemmeside.

Bemærk: Alle licenser bliver godkendt af klubberne, og det er naturligvis nødvendigt at være medlem når man bestiller sit licens.

Det er også et krav at man kører og går på podiet i klubtøj fra den DCU klub, som er licensklub.

Med venlig hilsen og et stort ønske om en rigtig god sæson
Varde Cykelklubs Bestyrelse