Træning på landevej i Varde Cykelklub

For landevejsryttere har vi følgende træningshold/grupper, som beskrives i dette dokument:

Generelt for alle landevejs hold/grupper:

Det kan ikke undgås, at der sker defekter når der køres landevej. Derfor er det vigtigt, at man altid møder op med en cykel der er klar til den pågældende træning.

Klubkammeraterne er som oftest klar til at give en hjælpende hånd, hvis uheldet skulle være ude – men husk selv at medbringe værktøj mm til turen.

Uanset hvilket hold man kører på, så kører man altid sammen ud og sammen hjem.

Landevejstræning B – hold senior
(For de øvede med grundformen iorden):

B – holdet er for de øvede og hurtige ryttere, som har grundformen i orden og som ikke ønsker at kører på A – holds niveau.

Under træningen på B – holdet køres ofte en længere tur, hvor dele af turen foregår med høj intensitet og høj puls. Turene kan også være arrangeret med længere intervaller, spurter og små cykelløb.

Landevejstræning Senior C – hold
(For øvede rytter):

C – holdet er for den øvede rytter, som elsker at motionere samt at være en del af en gruppe som ønsker at holde en god form, kombineret med et godt socialt samvær.

Niveauet: Vi tilstræber at lukke hullet imellem D og B holdene.

De hurtigste C ryttere vil typisk køre lide op med de langsomste på B holdet, ligesom de langsomste lige har været forbi D holdet, men vil lidt mere.

Holdet har flere holdkaptajner tilknyttet, som på skift står for træningen. På en træningsaften vil distancen ofte være ca. 50-60 km med forskellige spurter og intervaller indlagt.

Mange at deltagerne på C – holdet deltager ofte i motionscykelløb.

Landevejstræning Senior D - hold
(Nybegynder og letøvet):

D – holdet er det hold du skal møde op på, hvis du gerne vil I gang med at køre landevejscykel. Her er kompetente folk, som vil give dig en grundig vejledning, og gode fif til at komme videre hvis det er det du ønsker.

Det første du lærer er hvordan vi opfører os i trafikken. Herefter vil du lærer hvordan man kører paradekørsel, kørsel på en linje og senere vil du også lære at kører rulleskift.

Vi anbefaler at alle nye landevejsryttere i VCK at starte på D – holdet de første par gange.